Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

De la iconografie la pictura profană

Perspectiva inversă

C.U. nu a fost doar un iconograf, ci și un cunoscător al teoriilor legate de acest sector artistic din care intoduce elementele caracterizatoare în pictura sa profană. Primul dintre aceste elemente se referă la pictura icoanei, din care studiază și latura teologică și filozofică, în special pe baza lucrărilor lui Evdokimov și Florenskji. Este astfel interesat de tehnica numită „perspectivă inversă”: este un element caracteristic al icoanelor rusești, probabil o eroare de perspectivă căreia Florenskji îi atribuie o valoare teologică caracterizatoare, văzând în ea o specifică expresie a legăturii cu divinul.

C.U. nu o introduce în icoanele pe care le creează cu respectarea strictă a canonului bizantin, ci o introduce în pictura laică, mai exact în pictura de peisaj. Așa se explică de ce lucrările sale includ peisaje caracterizate printr-o perspectivă care poate lăsa uluit cine nu este familiarizat cu această particularitate, dar care stabilește în realitate o legătură semnificativă cu teoria iconografică a marii tradiții rusești.

Paesaggio con prospettiva inversa / Peisaj cu perspectivă inversă 1991
Paesaggio con arcobaleno - Curcubeu 1994

Pictura pe sticlă

Celălalt aspect care leagă pictura sa de tradiția icoanei este pictura pe sticlă. După cum s-a spus, C. U. pleacă âde la arta populară care realizează icoana într-un mod mai simplu și mai puțin „costisitor”, renunțând la foita de aur și la rafinamentul complex al icoanei pe lemn. Este un tip de pictură pntru care este necesară o mare stăpânire a tehnicii și o viziune artistică foarte precisă. De fapt, așa cum el însuși a subliniat în repetate rânduri, pictura pe sticlă se face „în sens invers”, în sensul că aici elemenele finale, clarobscurul și ultimele tușuri, sunt aplicate pe suprafața de lucru înainte de toate, fiind urmate apoi de figuri și fundaluri care sunt baza pe care începe în general pictura și care sunt acum ultimele executate. C. U. spunea adesea că pentru a picta pe sticlă de la început trebuie să ai o idee clară despre pictura finită tocmai din necesitatea de a proceda de-a-îndăratelea.

Astfel, după două icoane cu Adam și Eva și Sfântul Ilie pe carul de foc, ultimele create în 1975, a abandonat tema religioasă și s-a dedicat unei serii inovatoare de lucrări în care presus de toate sunt predominante, dar nu exclusiviste, peisajele și mai ales lăcașurile de închinăciune a fiecărei religii.

Trieste vecchia - Trieste veche
Boschetto - Luncă 1992
Arlecchino verde - Arlechinul verde
Arlecchino rosso - Arlechinul rosu
Gurasada
S Elia sul carro - Sf Ilie pe car 1975