Arta monumentală
Este domeniul artistic în care Constantin Udroiu își lasă amprenta cea mai evidentă și singulară în Italia. Invitația de a realiza pe fațada Primăriei Municipiului Accettura o mare frescă (în 1976) care să reprezinte o tradiție locală străveche i-a oferit ocazia de a relua practica picturii în frescă, cea căreia i se dedicase atât de intens în tinerețe.
Tema care i-a fost propusă este deosebit de complexă, legată de așa-numita Festa del Maggio adică de sărbătoarea nunții dintre doi copaci care are loc de Rusalii: mirele, un stejar-cer numit Maggio (probabil Maggiore, cu semnificația celui mai mare copac din pădure) și mireasa, un dafin de munte numit Cima. Fresca reprezintă întregul ritual bogat și arhaic care însoțește unirea celor doi copaci, momentul culminant al festivității, care include și sărbătoarea Sfântului Iulian, protectorul orașului.
Constantin Udroiu a înfruntat acest angajament dificil cu entuziasm și pricepere extraordinară, născută din experiența îndelungată alături de profesorul său Gh. Vânătoru. A realizat astfel o lucrare monumentală de 180m2 conform vechii tehnici de pictură „a fresco”.
Și in acest caz, ca și pentru pictura pe sticlă, este nevoie de o mare abilitate, deoarece în cazul frescelor, pictura trebuie finalizată rapid – 8-10 ore -, în timp ce tencuiala de bază este proaspătă. Odată ce s-a uscat tencuiala, iar culoarea picturii nu s-a fixat bine, ea se va șterge rapid.
Accettura marchează un moment crucial în activitatea lui Constantin Udroiu. Călătoria spre sud îi permite să descopere culorile mediteraneene violente și să-și reapropie o tehnică ne mai practicată în Italia, pentru care folosește doar culori naturale pregătite de el însuși. Este o tehnică înlocuită astăzi de picturile murale mai simple, create pe tencuială uscată și cu culori acrilice.
În Basilicata a executat și alte fresce, în primul rând cele din Bernalda, pe care, între 1982 și 1985, le-a dedicat figurii lui S. Bernardino, și printre care se remarcă, pentru importantele referiri culturale, cea dedicată Sfântului Bernardino și culturii.
O altă lucrare monumentală de o importanță deosebită e prezentată de cele două fresce cu Cina cea de Taină și Cina din Emaus pe care Constantin Udroiu a fost chemat să le execute în 1990 pentru Noul Seminar din Benevento. Frescele au fost inaugurate și binecuvântate de Papa Ioan Paul al II-lea.
Alături de frescele monumentale, Constantin Udroiu a lăsat și numeroase fresce mai mici în Campania, în primul rând în zona Benevento, unde începând cu anii 1980 a colaborat cu franciscanii din Vitulano, Airola și Faicchio, realizând numeroase picturi în biserici și mănăstiri, cu care dovedește încă o dată capacitățile sale ca pictor de frescă.
Este cazul ciclului S. Pasquale, din mănăstirea franciscană din Airola, și al Via Crucis, sub formă de mici capele exterioare pentru mănăstirea din Faicchio.
Mai presus de toate, în Vitulano a lăsat numeroase fresce în mănăstirea franciscană a S. Antonio și în biserica S. Pietro, unde a pictat, printre altele, o Cină cea de Taină și o Naștere, în care cerul albastru amintește de albastrul Voronețului, culoare deosebit de dragă profesorului său Ghe. Vânătoru, care făcuse din ea o trăsătură distinctivă a picturii sale.
Dar pe lângă lucrările sacre, Constantin Udroiu realizează cu entuziasm și lucrări dedicate copiilor: din nou pentru biserica S. Pietro din Vitulano. De data, aceasta pe peretele exterior al încăperii în care se ține catehismul pentru copii, el pictează o frescă mare și veselă intitulată Isus și copiii.
În fine, trebuie precizat că Udroiu a realizat, de asemenea, destul de multe fresce laice, precum cea din Scuderia Palatului Ducal din Paganica (Aquila), precum și multe fresce mai mici create pe panouri.
Il Santo Padre Giovanni Paolo II inaugura l’affresco nel Seminario Nuovo (1990)
Inaugurarea și sfințirea Noului Seminar din Benevento